Tulku Rinpoche, Family and Individuality and other musings....



Tulku means reborn or reincarnated one of a previous lama of a specific inner and outer lineage. There are four main methods that create Rinpoches. Some Rinpoches today are not tulkus but are blessed into the memories of a previous lama by 
a realized lama that knew the previous one. This is not an authentic tulku arisal but is still quite unusual these days. There are those who are given a special mind transmission of another lama and then told they are such and such a name but there is actually not any connection between the child and the previous. This is also not a tulku. There are others who are little more than strategic political appointees. Perhaps the parents are wealthy and can support the monastery or are wishing to have status as parents of a Rinpoche. There are many political type appointees.
An authentic arisal comes from interior lineage of a particular lama, from the actual abode of the Buddhas and Bodhisattvas connected to that previous. These tulkus can arise in any form and anywhere that Buddhas wish to appear for the benefit of living beings. The life process of a tulku does not belong to a person but remains the expression of Buddha wisdom interior, the actual owner of a tulku. They can also remain in hidden form their whole life if the proper conditions are not present. A wasted life it is called. In Tibetan Buddhism, it has always been considered to be a wasted life if the interior wisdom arises toward a female and so there are great efforts made to close the doors to that possibility. " ~Domo Geshe Rinpoche ~~~~~~~~~~~~


Tulku ist die Bezeichnung für einen wiedergeborenen oder wieder inkarnierten früheren Lama einer speziellen inneren oder äusseren Linie. Es gibt vier Hauptmethoden für die Schaffung von Rinpoches. Einige heutige Rinpoches sind keine Tulkus sondern werden im Gedenken an einen früheren Lama von einem anerkannten Lama, der den Früheren kannte, gesegnet. Dies ist kein authentisches Erscheinen als Tulku, aber heutzutage ziemlich selten. Es gibt jene, die von einem andere Lama eine spezielle Geistesübertragung erhalten und dann einen bestimmten Namen bekommen, aber tatsächlich besteht da keine Verbindung zwischen dem Kind und dem Vorgänger. Dies ist ebenfalls kein Tulku. Dann gibt es andere, die wenig mehr sind als strategische politische Ernennungen. Vielleicht haben sie reiche Eltern, die das Kloster unterstützen können oder den Status als Eltern eines Rinpoche haben möchten. Es gibt viele Arten politischer Ernennungen.
Eine authentische Erscheinung kommt aus der inneren Linie eines bestimmten Lama, aus der tatsächlichen Bleibe der Buddhas und Bodhisattvas, die mit diesem vorigen Lama verbunden sind. Diese Tulkus können in jeder Form erscheinen und überall dort, wo Buddhas zum Wohle lebender Wesen erscheinen wollen. Der Lebensprozess eines Tulku gehört nicht einer bestimmten Person, sondern bleibt ein Ausdruck der inneren Weisheit des Buddha, welcher der eigentliche Besitzer des Tulku ist. Diese Tulkus können auch ihr ganzes Leben in einer verborgenen Form zubringen wenn die richtigen Umstände nicht vorhanden sind. Man nennt das ein verschwendetes Leben. Im tibetischen Buddhismus wurde es immer als Verschwendung angesehen wenn die innere Weisheit in weiblicher Form erschien und so werden grosse Anstrengungen unternommen, die Türen vor dieser Möglichkeit zu verschliessen."-Domo Geshe Rinpoche---~~~~~~~~~~~~~

Tulku linaje significa renacer o reencarnado uno anterior de un lama de un específico interno y externo. Existen cuatro métodos principales que crean rinpoches. Algunos Rinpoches hoy no son tulkus pero son bendecidos en los recuerdos de un lama anterior por un lama realizado que conocía de la anterior. Esto no es un auténtico tulku arisal pero aún es bastante inusual en estos días. Hay transmisión especial mente de otro tales son aquellos que reciben a un lama y luego le dijo a son y ese nombre pero realmente no hay ninguna conexión entre el niño y el anterior. Por lo tanto, no es un tulku. Hay otros que son poco más que las designaciones políticas estratégicas. Quizás los padres son ricos y pueden apoyar el monasterio o se deseen tener estatus a partir de los padres de un Rinpoche. Hay muchas personas designadas de tipo político.
Un auténtico arisal viene de linaje interior de un lama particular, desde la residencia real de los Budas y bodhisattvas conectados a que anteriores. Estos tulkus de formulario pueden surgir en cualquiera y en cualquier lugar que Budas desean aparecer en beneficio de los seres vivos. El proceso de la vida de un tulku no pertenece a una persona pero sigue siendo la expresión del interior de sabiduría de Buda, el propietario real de un tulku. Por lo tanto, quedan en forma oculta toda su vida si no existen las condiciones adecuadas. Una vida perdida que se llama. En el budismo tibetano, siempre ha sido considerado para ser una vida desperdiciada, si surge la sabiduría interior hacia una hembra y así hay grandes esfuerzos para cerrar las puertas a esa posibilidad. "~ Domo Gueshe Rinpoche ~ ~ ~ tulku es el nombre de un Lama ex renacido o nuevo encarnado en una línea especial de interior o exterior." Existen cuatro métodos principales para crear rinpoches. Algunos Rinpoches actuales no son tulkus, pero bendito en honor a un ex Lama de un Lama reconocido, que conocía la ex. Esto no es un aspecto auténtico como tulku, pero hoy en día bastante raro. Hay quienes por un otro Lama recibió una transmisión especial espíritu y luego obtener un nombre específico, pero en realidad es desde ninguna conexión entre el niño y su predecesor. También, no es un tulku. Luego hay otros que son poco más que los nombramientos políticos estratégicos. Quizá ellos tienen padres ricos que pueden apoyar el monasterio o quiere tener el estado como los padres de un Rinpoche. Hay muchos tipos de nombramientos políticos.
Un aspecto auténtico proviene de la línea interior de ciertos Lama, de la residencia real de los Budas y bodhisattvas asociados con este Lama anterior. Estos tulkus pueden aparecer en cualquier forma y en cualquier lugar donde Buda desea que aparezca vivo por el bien de los seres. El proceso de la vida de un tulku no es una persona en concreto, pero sigue siendo una expresión de la sabiduría interior de Buda, que es el propietario actual de la tulku. Estos tulkus pueden pasar sus vidas en una forma oculta si no existen las circunstancias correctas. Esto se llama una vida desperdiciada. "En el budismo tibetano que se consideró siempre residuos cuando apareció la sabiduría interior en forma femenina y así hacerse grandes esfuerzos para cerrar las puertas de esta posibilidad".-Domo Gueshe Rinpoche--

"The bodhisattvas are not necessarily human beings. Most of them are not in the human realm, their capacity to move freely is only because they understand the illusory nature of this world. Not because it is unreal, but because it is illusory. You don't get it, but that's okay. You cannot say things are not real. They are real, but they are illusory. Because things are illusory, they can evolve and change. " ~ Domo Geshe Rinpoche ~ 

Society rewards those with high levels of individuality. This works for a while, but when any system becomes stressed, weak points are revealed. In a perfect world, it wouldn't matter, everybody is happy. Only butterflies, buttercups, an
d butter. Nothing’s a problem as long as everything’s going well. But sometimes, for example in marriage, one partner doesn't love the other one anymore. One partner chooses, (and has a perfect right), to choose to go away. So their choices have a direct impact on the remaining partner, but it doesn't matter because they are not as important as having choices.
When loyalty is disposable, choices are easier than dealing with people. It’s easier to say, “I’m going to go somewhere else because I’m free to do it.”
In the Orient, this is not so. It is a huge step to leave the safety of family even when older, on the other hand, it’s rare in Western culture to say that you have a close family relationship, and that you feel safe in your life. Perhaps others might even feel sorry for you, thinking that you must have missed something, that you don't have a strong sense of individuality, that a close-knit family must have been suffocating you and you didn't realize it.
This is the environment in which Buddhism has come to tell you how marvelous refuge is, but while you still suffer from trust issues it will be even be hard for to get close to the Buddha in higher safety of refuge . It is hard to feel connected anywhere; muscles of safety and trust never developed correctly because of too much pushing for separation too soon as a child. ~ Domo Geshe Rinpoche ~~~~~~~~~~~~~~~


„Die Gesellschaft belohnt jene, die ein hohes Maß an Individualität besitzen. Für eine Weile geht das gut, aber bei jedem System zeigen sich Schwachstellen, wenn es unter Druck gerät. In einer perfekten Welt wäre es egal, da sind alle glücklich. Es gibt nichts als Schmetterlinge, Schmucklilien und Schmalz. Nichts ist ein Problem, solange alles gut geht. Aber manchmal liebt z. B. in einer Ehe der eine Partner den anderen nicht mehr. Ein Partner entscheidet sich (und hat absolut das Recht dazu) für die Entscheidung wegzugehen. Also hat seine Entscheidung eine direkte Auswirkung auf den verbleibenden Partner, aber das macht nichts, denn der ist ja nicht so wichtig wie das Recht auf Auswahl.
Wenn Loyalität zum Wegwerfartikel wird ist es einfacher, Auswahlmöglichkeiten zu haben, als sich mit Menschen auseinanderzusetzen. Es ist einfacher zu sagen: ‚Ich gehe woanders hin weil ich die Freiheit dazu besitze.‘
Im Orient ist dies nicht so. Die Sicherheit der Familie zu verlassen bedeutet einen riesigen Schritt, selbst wenn man schon älter ist; andererseits kommt es in der westlichen Kultur selten vor, dass jemand sagt, er habe enge Familienbande und fühle sich sicher in seinem Leben. Vielleicht bemitleiden dich sonst die Anderen und denken du hast etwas verpasst, dass du keinen ausgeprägten Individualitätssinn hast und dass dir die eng verbundene Familie wahrscheinlich die Luft abschnürt, ohne dass du es merkst.
In dieses Umfeld kommt nun der Buddhismus, um dir zu sagen, wie wundersam die Zufluchtnahme ist, aber solange du noch an Vertrauensproblemen leidest, wird es dir selbst innerhalb der höheren Sicherheit der Zuflucht schwerfallen, dem Buddha nahezukommen. Es ist schwer, sich irgendwo verbunden zu fühlen; die Muskeln der Sicherheit und des Vertrauens haben sich nie korrekt ausgebildet, weil es schon in der Kindheit zu viel auf Abschottung bedachten Druck gab.“ – Domo Geshe Rinpoche ---~~~~~~~~~~~~

La société récompense ceux avec un haut niveau d'individualité. Ceci marche un certain temps, mais quand n'importe quel système devient contraint, les points faibles sont révélés. Dans un monde parfait, cela n'aurait pas d'importance, tout le monde est heureux. Seulement des papillons, des beurriers et du beurre. Rien n'est un problème tant que tout le monde va bien. Mais parfois, par exemple dans le mariage, un des partenaires n"aime plus l'autre. Un partenaire choisit (et en a le parfait droit), de choisir de s'en aller. Alors ces choix ont un impact direct sur le partenaire restant mais cela n'est pas grave car ils ne sont pas aussi important que le fait d'avoir le choix. Quand la loyauté est jetable, les choix sont plus faciles que négocier avec des personnes. Il est plus facile de dire, "Je pars quelque part ailleurs parce que je suis libre de le faire." En Orient, ce n'est pas pareil. C'est un immense pas que de quitter la sécurité de la famille même plus âgé, et d'un autre côté, il est rare dans la culture Occidentale de dire que vous avez des liens étroits avec votre famille, et que vous vous sentez en sécurité dans votre vie. Peut-être que les autres ont pu se sentir désolés pour vous, pensant que vous avez du rater quelque chose, que vous n'avez pas un fort sens de l'individualité, qu'un lien trop serré avec votre famille a du vous étouffer et que vous ne l'avez pas réalisé.
Ceci est l'environnement dans lequel le Bouddhisme est venu vous dire combien le refuge est merveilleux, mais pendant que vous souffrez encore des questions de confiance, cela deviendra même dur pour vous de vous rapprocher du Bouddha dans la grande sécurité du refuge. C'est dur de se sentir connecté quelque part; les muscles de la sécurité et de la confiance ne se sont jamais développés correctement parce qu'il y a eu trop de pression à la séparation trop tôt en tant qu'enfant.~ Domo Geshe Rinpoche ~~~~~~~~~~~~

La sociedad premia aquellos con altos niveles de individualidad. Esto funciona por un tiempo, el objetivo cuando se convierte en cualquier sistema, se revelan puntos débiles. En un mundo perfecto, no importa, todo el mundo es feliz. Sólo las mariposas, ranúnculos y mantequilla. Nada es un problema siempre y cuando todo va bien. No meta a veces, por ejemplo en matrimonio, una pareja le gusta otra ya. Una pareja elige (y tiene perfecto derecho), decide marcharse. Por lo tanto sus decisiones tienen un impacto directo sobre el socio restante, pero no importa porque no son tan importantes como tener opciones.
Cuando la lealtad es desechable, las opciones son más fáciles que tratar con personas. Es más fácil de decir, ' yo m va a ir a alguna otra cosa porque yo m libres para hacerlo.'
En el este, esto no es así. Es un gran paso a dejar la seguridad de la familia incluso cuando son mayores, por otro lado, es raro en la cultura occidental a decir que tiene una estrecha relación familiar, y que te sientes seguro en tu vida. Quizás otros podrían incluso siento por usted, pensando que debe haber perdido algo, que no tienen un fuerte sentido de individualidad, que una familia unida debe haber sido sofocante le y no realizarlo.
Este es el entorno en que el budismo ha llegado a decirle a usted cómo maravilloso refugio es, pero mientras que todavía padece de confianza cuestiones que incluso será difícil acercarse a Buda en una mayor seguridad de refugio. Es difícil sentirse conectado en cualquier lugar. músculos de la seguridad y confianza que nunca se desarrollaron correctamente debido a demasiado empujando para separación demasiado pronto como un niño. ~ Domo Geshe Rinpoche ~



Resistance to change is futile!~~~~~~~
"Sich dem Wandel zu widersetzen ist zwecklos!" - DGR ---
La résistance au changement est futile!~~~~~~~DGR ~~
" Resistirse al cambio es futil" DGR ~~~~~~~~
"La resistenza al cambiamento e'inutile."(IT)


"Being illusory means that things do not exist in the way they appear. They appear in one way, but they exist in another way. Illusory is the way things appear, abide and fall away simultaneously. It is related to impermanent but it is not exactly the same." ~Domo Geshe Rinpoche ~ 


This week's video podcast is titled "Finding Happiness in The Present Moment."
Domo Geshe Rinpoche discusses the obstacles that prevent us from abiding in the present moment. Using creative analogies, Rinpoche reinterprets the past and the future, pitting them as culprits against our search for the "now".
Don't forget to check out Rinpoche's weekly audio podcast while you're at it!


If we think about our highest aspirations without boundaries, that might be our personal view of enlightenment. First, we should reach that personal best and then see where altruistic high values lead us at that point. ~ Domo Geshe Rinpoche
 ~~~~~~~~~~~

"Wenn wir ohne Grenzen zu setzen über unsere höchsten Bestrebungen nachdenken, so könnte dies unsere persönliche Ansicht über die Erleuchtung sein. Zunächst sollten wir diese persönliche Bestmarke erreichen und dann sehen, wohin uns die altruistischen höheren Werte führen." - Domo Geshe Rinpoche ---

Comments

Popular posts from this blog

Buddhist musings... and meanderings

Buddhist musings for springtime........