Infected with Self-love

"Infected with a strategy of self love, one could become a narcissist by degrees or in leaps and bounds. However, if someone gives us any trouble, self love goes wrong. With disrespect,  we can no longer love them, and in addition, we can no longer trust ourself because we have included them in our inner circle of love, and so we think, 'What is wrong with me that I could have allowed this? What is wrong with me that I could have allowed them to penetrate my wonderful feelings of skillful interaction with myself? How could I have been so foolish?!!'
This is so interesting because it is exactly the opposite of how we train in bodhicitta and compassion in the Tibetan Buddhist system, exactly the opposite! What is the other option? The other option is that it is not about me! It is about the needs of others. Why do we love them? Because they are dear. Not because I am dear, but because they are dear. It is exactly the opposite." ~Domo Geshe Rinpoche ~~~

"Mit einer ärmlichen Strategie der Selbstliebe infiziert wird man allmählich, oder Hals über Kopf, zum inklusiven Narziß. Wenn uns allerdings jemand Ärger bereitet funktioniert dieses System der Selbstliebe nicht mehr. Sobald uns jemand Disrespekt erweist können wir diese Person nicht mehr lieben und ausserdem können wir uns selber nicht mehr vertrauen, denn wir hatten sie in den inneren Kreis der von uns Geliebten eingeschlossen und nun denken wir: 'Was stimmt nicht mit mir, wie konnte ich das zulassen? Was stimmt nicht mit mir, daß ich dieser Person erlaubte in meine wunderbaren Gefühle der kunstvollen Interaktion mit mir selbst einzudringen? Wie konnte ich nur so dumm sein?!!'


Dies ist sehr interessant, denn es ist das genaue Gegenteil davon, wie wir uns im tibetisch buddhistischen System in Bodhicitta und Mitgefühl üben, das genaue Gegenteil! Wie sieht die andere Möglichkeit aus? Die andere Möglichkeit bedeutet, dass es nicht um mich geht! Es geht um die Bedürfnisse der anderen. Warum lieben wir sie? Weil sie kostbar sind. Nicht weil ich kostbar bin, sondern weil sie kostbar sind. Das ist das genaue Gegenteil." -Domo Geshe Rinpoche---

Comments

Popular posts from this blog

Endurance: The Final Frontier

Becoming Liberated and other Buddhist musings....

Relaxation, Compassion and other Buddhist musings...